به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره پیشبینی شرایط ترافیک در کلانشهر تهران میگوید: اگر برنامهها و تلاشها برای کنترل و کاهش ترافیک مانند گذشته انجام شود و تغییرات مثبتی در این حوزه اتفاق نیفتد درنیمه دوم سال ترافیک در تهران به حالت غیر قابل تحمل میرسد.
به این ترتیب آلودگیهوا نیز افزایش پیدا میکند و مسئولان ناچار به اجرای تصمیمهایی مانند تردد زوج و فرد خودروها میشوند.
او ادامه میدهد: اگر چاره مناسبی برای کنترل ترافیک اندیشیده نشود. مسئولان ناچار میشوند، تصمیمهای دیگری نیز بگیرند، برای نمونه با توجه به اینکه درصد بالایی از خودروهایی که در تهران تردد میکند، تک سرنشین هستند و به ترافیک دامن میزنند این احتمال وجود دارد که با افزایش ترافیک تردد خودروهای تک سرنشین در تهران ممنوع شود.
کارشناسان معتقدند که ترافیک کلانشهری مانند تهران با بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی قابل کنترل است. معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز چنین نظری دارد.
او به جام جم آنلاین میگوید: بسیاری از شهرهای دنیا از لحاظ سطح معابر و تعداد خودرو شرایطی مانند تهران دارند، حتی تعداد خودروها در برخی از آنها بیشتر از تهران است. اما نکته اینجاست که ترافیک در این شهرها به ناگواری تهران نیست و این مساله نشان میدهد که با تصمیمهای مناسب میتوان مشکل ترافیک تهران را حل کرد.
آن طور که سرهنگ رازقی توضیح میدهد یکی از مهمترین راهکارهای کنترل ترافیک این است که استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند و شهروندان برای سفرهای درون شهری بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ادامه میدهد: به نظر میرسد شهرداری برای رفع این مشکل تلاش میکند، زیرا 50 درصد از بودجه امسال خود را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده است.
به گفته او اگر شرایط تاکسی، اتوبوس و مترو بهبود پیدا کند و شهروندان به این نتیجه برسند که استفاده از حمل نقل وعمومی به صرفهتر است و آنها راحتتر و سریعتر به مقصد میرسند، استفاده از خودروی شخصی به حداقل خواهد رسید.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ادامه میدهد: برای نمونه اگر در مرکز کنترل و هماهنگی اتوبوسهای تندرو مدیران کارآمدی باشند و شرایط برای فعالیت آنها مهیا شود، میتوانند حرکت اتوبوسها را به شکلی برنامهریزی کنند که مسافران اتوبوسهای تندرو با چراغهای قرمز معابر رو به رو نشوند و به این شکل حرکت آنها سریعتر شود.
سرهنگ رازقی عنوان میکند: با توجه به تصمیم اخیر شهرداری اگر برنامهریزی مناسبی انجام شود و منابع بدرستی تخصیص پیدا کند میتوان امیدوار بود که در مدت پنج سال شاهد کاهش ترافیک و بهبود شرایط هوای تهران بود.
هرچند بخش قابل توجهی از ترافیک تهران به دلیل توسعه نیافتن ناوگان حمل و نقل عمومی است، اما اگر ریشههای ترافیک سرسام آور تهران را دنبال کنید به مسائل دیگری نیز میرسید که به دلیل سوء مدیریت ایجاد شده است.
برای نمونه در روزهای بارانی یا برفی شهروندان در تهران نمیتوانند براحتی برای رفت و آمد از تاکسی استفاده کنند، زیرا برخی از رانندگان تاکسی فعالیت نمیکنند و عدهای نیز فقط به دنبال مسافران دربستی میگردند.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این باره توضیح میدهد: در تهران حدود 90هزار تاکسی وجود دارد. اما به دلیل نبود نظارت و کنترل مناسب وقتی شرایط جوی مناسب نیست شهروندان نمیتوانند برای سفرهای درون شهری از تاکسی استفاده کنند.
علاوه بر این او به فعالیت باربریها در مناطقی مانند بازار و شوش اشاره میکند و میگوید: فعالیت باربریها و تمرکز اصناف در مناطقی از تهران نیز به ترافیک دامن میزند. برای نمونه کالاهای زیادی از مناطق مختلف کشور به این مناطق فرستاده میشود، جالب اینجاست که پس از بازتوزیع بخشی از این کالاها دوباره به همان شهرهای فرستنده بازگردانده میشود. به همین دلیل با در نظر گرفتن تدابیری میتوان این مسائل را مدیریت کرد و از بار ترافیک تهران کاست.
مطالعات جامعی در خصوص ترافیک تهران انجام نشده است و نمیتوان شاخص قابل استنادی در این خصوص ارائه کرد. اما برخی مطالعات و اظهار نظرهای مسئولان از این حکایت دارد که تهرانی ها در سال حدود 300 ساعت را در ترافیک سپری میکنند.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره توضیح میدهد: در شهر تهران شاخصی برای سنجش وضعیت ترافیک وجود ندارد. به همین دلیل نمیتوان گفت ترافیک امروز نسبت به دیروز چقدر سنگینتر بوده است.
آن طور که او توضیح میدهد، کارشناسان پلیس راهور برای سنجش ترافیک معابر تهران طول بار ترافیک را در نظر می گیرند.
سرهنگ رازقی در این باره میگوید: براساس این سنجش طول ترافیک در معابر تهران صبحها به حدود 300 کیلومتر و بعد از ظهرها به حدود 450 کیلومتر میرسد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد